- Každý den dělejte věci, které vás oba těší a dítěti jdou.
- Oceňujte dítě za to, co mu jde, byť to jsou maličkosti. Vytvořte systém odměn, aby se mělo oč snažit.
- Kárejte dítě přesně za to, co udělalo, volte slova. „Tohle bylo špatně“ je vždycky lepší než “ty jsi nemožný, pořád jenom zlobíš“
- Nepřeceňujte věci, které vám vadí teď (výsledky školní práce apod.), jako by v životě už nic jiného nemělo nastat. Nekažte si vztah do budoucna.
Co stresuje rodiče
- spolupráce se školou – pokud je nedostatečná je pro ně zdrojem stresu. K nejčastějším uváděným zkušenostem patří ponižování dítěte ze strany učitele
- spolupráce s odborníky – nejčastěji vytýkaným jevem vůči poradnám bývá nedostatečná schopnost odborníků informovat rodiče o možnostech práce s dítětem
- dyslexie se vším co obnáší. Rodiče tráví s dítětem při přípravě mnoho hodin a výsledky pak zpravidla neodpovídají délce přípravy.
- Předsudky – „dyspotomka“ často nechápou otcové, velmi často babičky a dědové. Věty „Po kom ti jsi...Tohle v naší rodině nikdy nebylo .... “ zabolí každou matku o dítěti nemluvě.
- pocit viny – nejčastěji vyplývá z dědičnosti dysporuch, rodiče si vyčítají, že poruchu dětem předali
Jak zvládnou dyslexii
- pravidelná práce s dítětem
- zvolit pro dítě přitažlivou formu učení (např. nahradit povinnou literaturu oblíbenou knihou)
- rozvíjet sebevědomí dítěte
- podporovat učební styl dítěte (pokud mu vyhovuje předčítání při učení, předčítejte!)
Nebojte se budoucnosti.
Dítě s dostatečnou sociální oporou si obvykle najde obor, v němž se uplatní a vyhne se tomu, co mu nejde. Dysgrafik může být lékař (zůstane mu asi proslulé doktorské písmo), dyslektik zase inženýr. Kdo má potíže v matematice, přírodních vědách či technice, tak se může uplatnit v humanitních a společenských oborech – třeba jako psycholog.
Silnými stránkami dyslektiků bývají kreativita, logické myšlení, nadání pro obory strojírenské, počítačové programy, v oblastech modelování a designu. Vysoké jsou jejich schopnosti dedukce, cit pro literaturu a umění. Slavnými dyslektiky byli či jsou Leanardo da Vinci (vědec), Albert Einstein (fyzik), Winston Churchil (politik), Hans CH. Andersen (spisovatel), Tom Cruise (herec), Steven Spielberg (režisér), Bill Gates (podnikatel).
Užitečné weby:
- www.czechdyslexia.cz (Česká společnost dyslexie),
- www.ippp.cz (Institut pedagogicko psychologického poradenství, naleznete zde mj. úplný seznam pedagogicko-psychologických poraden v ČR)
- www.msmt.cz (stránky ministerstva školství)
- www.CSICR.cz (stránky České školní inspekce, nabízí např. informace o jednotlivých školách, hodnotící inspekční zprávy ap.
- www.uiv.cz (Web Ústavu pro informace ve vzdělávání, shromažďuje veškeré statistické údaje, z nichž lze zjistit, ve které škole jsou zřízeny třídy určené pro žáky se specifickými poruchami učení nebo chování