ZŠ Červená Voda
Navigace: Články » Archiv článků » Den Země
Škola v obraze

Den Země

Den Země
11.4.2016 22:26 | články 2016 | doporučit, tisk

Den čokolády (II. třída)

Pátek 1. dubna oslavily děti z II. třídy Den Země. Oslava byla nejenom poučná, ale také opravdu sladká, protože celé dopoledne se povídalo o čokoládě. Zkrátka, byl to Den čokolády.

Nejdříve si děti řekly, co vše je potřeba k výrobě čokolády a jaké druhy existují. Dozvěděly se, že základem jsou kakaové boby, a také si na obrovské látkové mapě světa ukázaly, jakou dálku musely tyto plody kakaovníku podstoupit, než se dostaly k nám.

Na krásných obrázcích si ukázaly, kolik práce dá takový kakaovník vypěstovat, jak se sklízejí plody. Postupně ve skupinkách podle fotografií boby pěstovaly, sklízely, sušily, drtily. Vyprávěly o tom, co se s nimi děje v továrně, až došly k vytoužené čokoládě tak, jak ji znají z obchodu.

Protože si všichni uvědomili, kolik práce dá takový kakaovník vypěstovat, a jak málo peněz dostanou ti, co kakaové boby pěstují, nebylo těžké souhlasit se spravedlivým obchodem pro všechny a prodejem čokolády Fair Trade. Už ví, co to znamená, a jelikož ji i ochutnali, určitě si toto logo budou pamatovat.

Poslední hodinu se všichni přemístili do školní kuchyňky, kde si do označených papírových mističek každý odlil vlastnoručně vyrobenou čokoládu. Kdo chtěl, mohl si přizdobit kokosem.  Někteří mysleli i na své spolužáky, kteří zrovna chyběli, a také pro ně nachystali pochoutku.

Během dopoledního povídání se všichni přiznali, že rádi mlsají. Takže vždy, když se zakousnou do čokolády nebo ji jen tak nechají rozpustit na jazyku, určitě se všem vybaví toto dopoledne.  

  •                                                                                                Mgr. S. Kopecká

 

Den Země (IV. A, IV. B)

Během projektového dne Den Země absolvovaly obě čtvrté třídy cestu kolem světa. Z Evropy se vydaly do Asie, odtud pokračovaly do Austrálie, Afriky a cestu zakončily v Jižní Americe. Na všech kontinentech se děti seznámily nejen s typickými zvířaty a rostlinami, ale i s problémy jednotlivých světadílů a jejich dopadem na celé lidstvo a životní prostředí. Např. znečištění vzduchu a vod v Asii, nedostatek vody v Africe a kácení deštných pralesů v Jižní Americe.                                                                                                                                                                                                                                         Mgr. P. Osičková

„Líbilo se mi, že nás naučili zajímavé věci. Hráli jsme mnoho her a měli jsme přiřazovat zvířata k místům, kde žijí“ (Linda, 4. A)

„Líbilo se mi, že jsme lepili zvířátka na mapku. A taky, jak jsme dělali déšť v pralese. A též se mi líbilo, když jsme pracovali ve skupinkách. Ale co se mi nejvíce líbilo, že jsme byli v béčku.“ (Daniela 4. A)

Poučilo mě to, že se nemají zahazovat odpadky a že slon je chytrý. Nemá se kácet deštný prales, ale lidi jsou hloupí a kácejí pralesy kvůli ropě a zlatu. Potom se diví, že nemůžou dýchat.“ (Kryštof 4. A).

 

 

Den nenakupování (VII. třída)

V pátek 1. dubna 2016 se sedmá třída zúčastnila čtyřhodinového projektu, který se týkal nenakupování.  Programem nás provedl Mgr. Pavel Žwak.

V průběhu první hodiny jsme se zabývali pěstováním, dovozem a prodejem banánů. Četli jsme si články o běžném životě lidí pracujících na banánových plantážích a dozvěděli jsme se i o tzv. FAIR TRADE, neboli férovém obchodě. Zjistili jsme, že existuje způsob, jak těžce pracující lidi finančně podpořit a zároveň kupovat zdravější a tělu prospěšnější produkty. 

V druhé hodině jsme se bavili o dovozu džínů. Podívali jsme se na celý proces výroby a na státy, kterými v průběhu výroby prochází až do obchodu ke spotřebiteli.

Záměrem třetí hodiny byla tvorba reklamy, probírali jsme, jak dokáže ovlivnit lidi. Na konci jsme měli možnost si svoji reklamu vytvořit. Byli jsme rozděleni přibližně do pěti skupinek a z obchodních letáků jsme vymýšleli antireklamy, které měli lidi přesvědčit, aby si produkty nekoupili.

Poslední hodina byla věnována výrobě recyklovaných peněženek z krabicod mléka. Program se většině žáků líbil a zpříjemnil jim čekání na nadcházející víkend.                                   Daniela Štogrynová, VII. třída

 

 

Den sídel (VIII. třída)

Možná jste postřehli, že v pátek 1. dubna někteří žáci naší školy slavili Den Země. Naše škola zapojila do programu 4., 7. a náš – 8. ročník, kde program probíhal čtyři vyučovací hodiny na naše předem vybrané téma – sídla. Po krátkém představení jsme se ihned pustli do práce. Jako první jsme si měli ve skupinkách vzpomenout na co nejvíce největších a nejlidnatějších měst z celého světa, které jsme si následně s pomocí slečny lektorky zkontrolovali. Asi všechny překvapilo, že nejlidnatější město světa je celkem neznámé – čínské město Guangzhou (Kanton), které za sebou nechalo například Tokio nebo Šanghaj. Jak je Praha a celý náš stát malý, jsme pocítili při srovnání obyvatel z města Kantonu a celou Českou republikou. Je až neuvěřitelné, že by se všichni Češi vešli to nejlidnatějšího města téměř pětkrát!!

Další hodina se nesla v duchu světově známých staveb, ty jsme umísťovali na mapu a někdy jsme se opravdu nasmáli, jelikož jsme např. sochu Krista Spasitele umístili na Filipínské ostrovy místo do Brazílie. Po svačině nás čekala obydlí ze všech koutů světa. Stále ve skupinkách jsme pomocí textu zodpověděli na otázky a ty poté přednesli před třídou. Týkaly se hlavně popisu příbytku a stylu každodenního života určitých skupin lidí. Velmi zajímavá informace byla, že všude na světě najdeme všechny typy obydlí.

Poslední hodina se zabývala jistými termíny, souvisejícími s rozrůstáním měst. Známou poznámkou pro nás byl pojem urbanizace  - rozšiřování měst.  Pomocí grafů jsme se dozvěděli, jak se města rozvíjela v minulosti a jak se budou rozšiřovat v budoucnosti. Velký nárůst obyvatel zastihne většinu afrických měst. Suburbanizace je něco podobného, rozdílem je, že se lidé nestěhují z venkova, ale z rušného středu města na jeho okraj. Pojem slumy již byl pro nás také známý, všem se ovšem líbilo video, které poukazovalo na tuto problematiku sídel, spojenou především se zločinem. Nakonec jsme si každý pro sebe řekl, co pro nás bylo nové a jak se nám celý program líbil.

Nikola Horníčková, VIII. třída

Novinky
Základní škola a mateřská škola Červená Voda 341, PSČ 561 61, Ředitelna, hospodářka a sborovna: 465 626 220,
Školní jídelna: 465 626 380, E-mail: reditel@cvvoda.cz